Smart Cities

Geen laadpaalkleven in uw gemeente

By 22/02/23 No Comments

Dat u infrastructuur voor elektrische auto’s moet voorzien, hoeven we u niet te vertellen. Over een paar jaar wil Vlaanderen op z’n grondgebied minstens 35000 publieke laadpalen, onder meer voor wie thuis of op het werk niet echt kan laden. Het brengt een aantal uitdagingen met zich mee, denk bijvoorbeeld aan het vermijden van laadpaalkleven en icing. Binnen de tijdelijke maatschap Smartville hebben Crescent en MyCSN hiervoor een totaalpakket dat het voor u oplost en u een aantal mooie extra’s biedt.

Weet alles over elke laadplek

Dankzij het totaalpakket dat via Smartville beschikbaar is, weet u of een plek beschikbaar is en of de laadpaal daar naar behoren werkt. Door combinatie met andere gegevens weet u ook of de laadpaal bereikbaar is en niet tijdelijk geblokkeerd wordt wegens een markt of wegenwerken, bijvoorbeeld.

Zo kan u onder meer detecteren wanneer een wagen precies op de plek komt te staan. U kiest zelf hoe lang die wagen er maximaal mag staan en kan dat handhaven via het PTR of de GAS-software van onder meer Intouch die mee in het pakket van Smartville opgenomen is.

Steeds controle over uw data

Alle gegevens komen terecht in het open dataplatform van MyCSN waar u er volledige controle over heeft. U beslist wat u wil delen met uw interne diensten, met de burger en eventueel met andere steden en gemeenten. Wij zorgen ervoor dat de gegevens altijd bruikbaar zijn. Zo werken we alleen met gegevenstandaarden, zoals VLOCA en OSLO die ook door Europa en Vlaanderen worden gebruikt. Op die manier kan u ook in andere applicaties aan de slag met de data van uw oplaadplekken.

U kan kiezen wie de elektriciteit levert, de oplaadtarieven zelf flexibel bepalen en de inkomsten beheren. Ook de informatie over uw infrastructuur beheert u zelf.

Nooit meer kleven of icing

Laadpaalkleven –waarbij men een elektrische auto te lang aan het oplaadpunt laat hangen– zorgt ervoor dat de schaarse plekken nog schaarser worden. Vaak staan steden en gemeenten machteloos, maar dankzij het totaalpakket van Crescent, MyCSN en tijdelijke maatschap Smartville krijgt u zelf middelen in handen om er iets aan te doen.

U kan de gewenste rotatie kiezen door een tijdsbeperking op te leggen of te werken met tijdsafhankelijke tarieven. Beslist u dat een wagen overdag maximum twee uur op een plek mag staan? Dan vertelt de software u exact welke wagens de limiet overschrijden. Via het MyCSN-dataplatform komt deze informatie terecht in een applicatie voor handhaving en GAS. Of u kan de tarieven na twee uur in stijgende lijn omhoog laten gaan om lang parkeren te ontmoedigen. Daarmee kan u de laadplekken maximaal beschikbaar houden voor iedereen.

Een ander vervelend fenomeen is icing. Daarbij parkeren niet-elektrische auto’s zich op laadplekken. Net zoals bij laadpaalkleven zorgt het totaalpakket ervoor dat de informatie van de parkeersensoren en de laadpaal gekoppeld is aan uw GAS-software om dit probleem aan te pakken. Geeft de toepassing aan dat de plek ingenomen is, maar wordt er vervolgens niet geladen? Dan kan u meteen een parkeerwachter op pad sturen.

Eenvoudiger laden in uw stad of gemeente

Wanneer u laadpaalkleven en icing aanpakt, maakt u het voor bewoners en bezoekers een stuk aangenamer om voor elektrisch rijden kiezen. Met de Smartville-laadpalen hoeft het daar niet bij te blijven. U kan kiezen wie de elektriciteit levert, de oplaadtarieven zelf flexibel bepalen en de inkomsten beheren. Ook de informatie over uw infrastructuur beheert u zelf. U kan al zeker info over de beschikbaarheid van de oplaadpunten ontsluiten via de Slimme Kaart in Onze Stad App. Zo weten bewoners en bezoekers meteen waar ze terecht kunnen.

Alain Van den Broeck

Snel extra laadpalen plaatsen

Voor een vlotte elektrische mobiliteit, schatten experts dat u tegen 2030 per 100 inwoners één laadpunt nodig zal hebben. Er is dus nog werk aan de winkel. Werk dat we via Smartville zo snel en eenvoudig mogelijk willen maken. Dankzij het raamcontract hoeft u geen aanbesteding uit te schrijven. Dat scheelt in werk en in snelheid; belangrijke factoren gezien het tempo waarin ons wagenpark elektrisch wordt.

“Bovendien kunnen we heel snel leveren”, zegt Alain Van den Broeck van Crescent. “Op een 2-tal maand na bestelling is alles geïnstalleerd en volledig klaar om te gebruiken. Daarbij werken we samen met nogal wat lokale leveranciers. Dat verklaart de snelle levering en zorgt ook voor lokale werkgelegenheid en technologische ontwikkelingen.”

Binnen de tijdelijke maatschap Smartville is Crescent verantwoordelijk voor het totaalpakket rond laadpalen. Dat maakt op zijn beurt deel uit van een zogenaamde slimme combi-infrastructuur, waar ook openbare verlichting en gebouwenbeheer in opgenomen zijn. Alain Van den Broeck: “We hebben ons aanbod samengesteld door goed te luisteren naar wat onze lokale besturen echt nodig hebben. Ik durf dan ook stellen dat we een prima en goed werkende oplossing hebben.”

Bitnami