Smartville is een nieuw samenwerkingsverband om steden en gemeenten in Vlaanderen en het Brusselse gewest te helpen ontwikkelen tot slimme regio’s. De maatschap Smartville bestaat uit de IT-ondernemingen Cegeka, Cipal Schaubroeck, Crescent en Belfius dochter The Studio, alle vier smart city-specialisten voor lokale besturen. MyCSN is onderaannemer van de hierboven vermelde ondernemingen en staat de facto centraal als dataplatform voor alle smart city-toepassingen.
Het samenwerkingsverband Smartville won heel recent de ‘raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloudplatform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving’ van Cipal DV.
Smartville helpt steden en gemeenten om zich te ontwikkelen tot slimme stad of gemeente door pasklare oplossingen aan te bieden waarmee ze kunnen digitaliseren. Daardoor verkrijgen steden en gemeenten ook inzichten om hun beleidskeuzes op te stellen, te verifiëren of bij te sturen.
Het grote voordeel van een samenwerkingsverband als Smartville is dat kennis over verschillende technologieën en domeinen al gecombineerd is. De projecten die steden en gemeenten via Smartville opstarten, zorgen veel sneller voor een voelbare verbetering van bijvoorbeeld mobiliteit, verkeersveiligheid, milieu of economie. Alle steden en gemeenten in Vlaanderen en Brussel kunnen zich hiervoor inschrijven.
Aankoopcentrale voor smart city-projecten
Met deze nieuwe raamovereenkomst biedt Cipal DV aan steden en gemeenten een aankoopcentrale aan voor smart city-projecten. Software, hardware en diensten van verschillende aanbieders worden nu heel vlot toegankelijk voor lokale besturen omdat ze niet telkens vanaf nul aan een lastenboek moeten werken. De aanbieders zijn dus Cegeka, Cipal Schaubroeck, Crescent en The Studio, samen met een selectie strategische partners, waaronder MyCSN, zoals reeds vermeld.
De raamovereenkomst draagt bij tot een coherent smart city beleid met een open dataplatform. Het open dataplatform betekent dat de opdrachtnemer geen vendor lock-in kan riskeren en dat andere aanbieders van relevante diensten ook toegang hebben. De opdrachtnemer ondersteunt dus de open data- en informatiemanagementstrategie van de deelnemende besturen. Dit stimuleert innovatie omdat concrete use cases niet als zgn. “silo-oplossing”, of los van elkaar, tot stand komen.
Smartville biedt kant-en-klare toepassingen aan, totaalpakketten waarmee een slimme gemeente meteen aan de slag kan. Smartville levert ook de aparte bouwblokken, zoals sensoren en andere meetinstrumenten, een verwerkingsplatform van de gegevens, dashboards en analysetools. MyCSN is de data-verkeerswisselaar en zorgt ervoor dat data samenkomt op het dataplatform en dan terechtkomt bij de slimme toepassingen. Smartville heeft dus als doel om vanaf het begin een reële en operationele oplossing aan te leveren, concreet door de aanlevering van de volgende componenten:
- Een open data platform, of verkeerswisselaar, inclusief visualisatie van gegevensanalyses zoals een smart-city dashboard: Deze rol vult myCSN in.
- Een (blockchain)platform voor incentivering gekoppeld aan een e-money licentie
- Een platform voor invordering en handhaving inclusief ondersteuning van GAS boetes voor overheden
Dit vereenvoudigt de stap naar een moderner beleid en zorgt ervoor dat steden en gemeenten meteen aan de slag kunnen met hun digitale gegevens, zoals bijvoorbeeld voor:
- Verkeersveiligheid en verbetering van de luchtkwaliteit door kinderen te stimuleren met de fiets naar school te gaan
- Multifunctionele verlichtingspalen genereren inkomsten door diensten faciliteren zoals luchtkwaliteit meten
- Verkeersgeleiding waarbij slimme camera’s het opvolgen van richtlijnen registreren of handhaving ondersteunen
- Afvalbeheer door de inwoners bewust te maken van verbruik en te belonen voor prestaties
- Lokale handel stimuleren met cadeaubonnen en loyalty-programma’s
- Realtime bijsturen van beleid met een dashboard met gegevens over de stad of gemeente
- Onze Stad App: een app van de stad als dienstenportaal voor burgers en lokale ondernemingen
MyCSN inkopen via Smartville
Via Smartville is het ook mogelijk om met minimaal administratief voorbereidend werk de producten en diensten van MyCSN in te kopen. Steden en gemeenten die intekenen op het Smartville initiatief van Cipal DV kunnen beroep doen op de diensten van MyCSN zonder een bestek uit te schrijven.
Bekijk hier het persbericht van Cipal DV.
De analyses, dashboards, rapporten en integraties die MyCSN ontwikkelt, zijn voor iedereen beschikbaar, zo bouwen we samen meer en meer kennis op over domeinen heen. Op die manier werkt myCSN als intelligente data-verkeerswisselaar: alle gegevens worden gecentraliseerd op het dataplatform en komen daarna bij de juiste bestemming of toepassing terecht.
MyCSN wil dat iedere partij controle over eigen gegevens behoudt, tenzij expliciet anders afgesproken. Het belangrijkste doel is om privacy en gegevensbescherming verzekeren. MyCSN is een Data Kluis en waakt er ook over dat steden en gemeenten eigenaar blijven van hun gegevens. Tot slot zijn de producten en diensten van MyCSN altijd gebaseerd op Vlaamse en Europese standaarden voor smart-city projecten.
Marnix Vrancken over de voordelen van Smartville
We gingen in gesprek met Marnix Vrancken, business developer bij Cipal Schaubroeck. Hij is als accountmanager verantwoordelijk voor de oplossingen die Cipal Schaubroeck aanbiedt binnen het raamcontract Smartville. Hij vertelt ons over de visie achter Smartville en hoe de tijdelijke maatschap de ambities van lokale overheden in de praktijk kan invullen.
“We maken ons concept het liefst bekend vanuit concrete projecten die de lokale overheden echt interesseren. Zo bieden we vanuit Smartville een oplossing voor de vaststelling en vlotte verwerking van alles wat betreft GAS-sancties, vergunningen, retributies en belastingen. We hebben projecten in verband met sluikstorten, parkeerinbreuken, autoluwe zones, snelheidsinbreuken in zones 30 of zones 50. Zo proberen we aan te tonen dat kiezen voor Smartville een goede manier is om eenvoudig te starten met slimme toepassingen”, vertelt Vrancken. “Dankzij het raamcontract hoeven de besturen bovendien geen aanbestedingsprocedure op te starten. Men kan eenvoudig overgaan tot aankoop en snel van start gaan. Dat is wat men nodig heeft. De technologie bestaat, de ideeën zijn er, maar de drempel moesten we verlagen.”
Totaaloplossingen
“We bieden een vijftiental oplossingen aan, plus een breder verhaal”, zegt Vrancken. “Het gaat echt over het ontzorgen van de lokale besturen. Denk aan onze totaaloplossing op gebied van handhaving. Met ANPR-camera’s en een volledige strategie voor infrastructuur en IT-architectuur, die steeds toekomstgericht en dus integreerbaar is, maken we een volledig plan. Voor de wettelijke verwerking van GAS 5-boetes is er samenwerking met de lokale politiezones mogelijk via de AutoTicket-toepassing. Het automatisch handhavingsplatform stelt de sanctionerende ambtenaar in staat om in enkele klikken alle GAS-boetes te verwerken. Door integraties met de toepassingen van bpost, met de digitale handtekening, centraal debiteurenbeheer en meer, verloopt het hele proces van a tot z automatisch en correct.”
Meetapparatuur, verwerkingsplatform, analysetools en presentatietools voor de gegevens, Smartville levert het allemaal. De constante is dat ze open interfaces hebben en dat toekomstige apps ook op het platform kunnen draaien.
Handhaving is één van de drie takken waarbinnen Smartville zulke totaaloplossingen aanbiedt. Vrancken vult aan: “Als tweede is er mobiliteit, waarvoor we onder meer samenwerken met Be-Mobile voor shop and go-projecten of verkeers- en parkeergeleiding. Ten derde bieden we ook de producten en diensten van MyCSN aan.”
Beleidsondersteuning in Edegem
“We zijn nu een klein jaar verder en er zijn al heel wat projecten lopende of in opstart”, vertelt Vrancken. “De collegewijk in Edegem kreeg al jaren te kampen met sluipverkeer. Als vervolg op een weinig succesvol proefproject met verdwijnpalen, plaatste men een ANPR-camera op een cruciaal kruispunt. Op de tijdstippen dat veel ouders hun kinderen komen ophalen, moet men sinds het begin van het schooljaar een vergunning hebben. Dat konden toegestane passanten zoals ouders en zorgverleners aanvragen via het e-loket van InTouch. Wie zonder vergunning toch doorrijdt, krijgt een GAS-boete. Het is een mooi project en door vanaf het begin te evalueren, merken we dat er goede resultaten behaald worden.”
Toekomstgericht investeren
Vrancken: “Het is belangrijk dat je smart city-toepassingen en infrastructuur aankoopt met een blik op de toekomst. We raden besturen af om iets aan te kopen dat op zichzelf staat, waarbij je na twee jaar misschien beseft dat de toepassing niet integreerbaar is met andere toepassingen en bijgevolg een loze investering is. Hier ligt de kracht van Smartville: we bieden toepassingen aan die passen binnen een groter geheel, die je kan integreren met andere toepassingen binnen de vier grote beleidsdomeinen mobiliteit, verkeersveiligheid, milieu en lokale economie.”
“Meetapparatuur, verwerkingsplatform, analysetools en presentatietools voor de gegevens, Smartville levert het allemaal. De constante is dat ze open interfaces hebben en dat toekomstige apps ook op het platform kunnen draaien.”
MyCSN dataplatform voor data-gedreven beleid
Vrancken: “De gegevens van de verschillende Smartville-toepassingen kunnen ook beheerd worden via het MyCSN dataplatform, vooral als men werkt aan een data-gedreven beleid. MyCSN verzamelt, analyseert en presenteert data op maat van elke lokale overheid en organisatie. Het dataplatform helpt om snel en betaalbaar een betere beleidsvoering te realiseren.”
Genk: Meerwaarde van data voor beleid en burgers
Er is steeds meer data beschikbaar, maar het vraagstuk waar beleidsmakers mee geconfronteerd worden, is welke data relevant zijn en hoe die ze best gebruikt kunnen worden. Vrancken illustreert aan de hand van een GAS-project in Genk: ” Stad Genk heeft geïnvesteerd in trajectcontroles om de snelheid binnen hun bebouwde kom te handhaven. Daarvoor hebben ze nu een efficiënte software om verschillende types GAS-boetes automatisch te verwerken en een centraal invorderingsplatform om de betalingsstatus van de boetes op te volgen. Het doel is veiliger verkeer en vlottere mobiliteit.”
Het raamcontract biedt de mogelijkheid om het Smartville-aanbod te verbreden of te vernieuwen, onder goedkeuring van de aanbestedende partij C-smart. Zo blijft Smartville voor een relevant aanbod zorgen voor lokale overheden en organisaties, vandaag en binnen vijf jaar.
Vrancken voegt toe: “Genk wil aan de verschillende lopende projecten echter een meerwaarde geven. Ze willen de inwoners informeren over de resultaten van hun inspanningen, bijvoorbeeld door de gegevens visueel voor te stellen. Er loopt een haalbaarheidsstudie om te kijken wat er mogelijk is en welke gegevens relevant zijn voor de Genkse burgers en het beleid. Informatie over het verkeersgedrag krijgt dan eventueel een correlatie met andere data zoals de impact van weersomstandigheden, tijdstip, lopende events, enzovoort. Met het resultaat van die studie zal Genk in grote mate kunnen bepalen welke gegevens ze visualiseren via het MyCSN dataplatform. Zulke overzichten kan men dan gebruiken om de Genkse burger te informeren.”
Smartville: Een blijvend innovatief en competitief aanbod
Vrancken concludeert: “Met Smartville bieden we kant-en-klare oplossingen die men snel kan implementeren. Lokale overheden kunnen eenvoudig toetreden tot het raamcontract, zonder aankoopverplichting noch minimumafname. We willen wel innovatieve en competitieve oplossingen blijven aanbieden. Daarom evalueren we regelmatig. Het raamcontract biedt de mogelijkheid om het Smartville-aanbod te verbreden of te vernieuwen, onder goedkeuring van de aanbestedende partij C-smart. Zo blijft Smartville voor een relevant aanbod zorgen voor lokale overheden en organisaties, vandaag en binnen vijf jaar.”