Maak uw beleid rond basisbereikbaarheid zichtbaar

 

Zowel lokale besturen als de Vlaamse overheid investeren massaal in duurzame basisbereikbaarheid, ook door in te zetten op multimodale verplaatsingen. Dat is beter voor het milieu, het is eenvoudiger voor mensen zonder een auto, het zorgt voor een aangename leefomgeving en alles samen resulteert het in minder autoverkeer in uw kern.

Om de multimodale verplaatsingen in goede banen te leiden, zijn er Hoppin-punten: digitale informatiezuilen die zo’n 2.000 overstapplaatsen met verschillende vervoersmiddelen in de kijker zetten. Met hun drie meter hoog, kan je de Hoppin-zuilen haast niet missen.

Heel informatief en interactief

> Een duidelijke overstapplaats

Uw burgers weten meestal dat ze meerdere vervoersmiddelen kunnen gebruiken om zich te verplaatsen. Hoe ze die met elkaar connecteren en wat ze waar kunnen gebruiken, is meestal minder evident. Daar brengt de app en digitale informatiezuil Hoppin verandering in. Via een scherm op de informatiezuil raadpleegt men in een oogwenk alle vervoersmogelijkheden ter plekke of op andere Hoppin-punten. Zo kunnen gebruikers vlot hun volledige route plannen. Ook in het donker, want het verlichte Hoppin-logo zorgt voor een zichtbaar baken.

> Van infozuil naar app

Bij Hoppin hoort ook een app waarmee burgers hun verplaatsing kunnen plannen. Heeft iemand via een infozuil een vervoersmiddel geselecteerd? Dan kan de gebruiker dat doorsturen naar de app om eenvoudig de tocht verder te zetten en omgekeerd. Zo zorgt Hoppin voor maximaal gebruiksgemak.

> Mogelijkheden

Hoppin werkt samen met verschillende aanbieders. Dankzij ons flexibel platform kan dit voortdurend uitgebreid worden. Via Hoppin kunnen gebruikers nu al reizen met openbaar vervoer zoals trein, tram en bus, en deelfietsen en -steps. Een greep uit onze mobiliteitspartners:

• Bluebike
• Cambio
• De Lijn
• Dott
• NMBS
• Velopark

Uw lokaal beleid in de kijker

Als bestuur doet u heel wat inspanningen voor een betere en duurzame basisbereikbaarheid. Dat is belangrijk voor uw bewoners en uw handelaars. Om de impact te vergroten, kunt u meer kenbaarheid en zichtbaarheid geven aan deze initiatieven. Dat is precies wat u doet met een Hoppin-punt. De goed herkenbare paarse infozuilen zorgen dat bezoekers en inwoners sneller naar multimodale verplaatsingen en uw beleid rond basisbereikbaarheid worden geleid.

Investeer nu in de mobiliteit van de toekomst

> Meer dan een overstapplaats

De informatie op het Hoppin-punt wordt gevoed vanuit het flexibele, open dataplatform van MyCSN. Zo kunt u meer dan alleen vervoersmogelijkheden weergeven op het scherm. Denk bijvoorbeeld aan het afficheren van events in uw stad of gemeente, de locatie van het gemeentehuis of de politie, toeristische trekpleisters en meer. Ook De Slimme Kaart kan geïntegreerd worden. Kortom, met een Hoppin-punt zijn de opties voor de toekomst oneindig.

> Snel besteld

Ook de aankoop van een Hoppin-punt verloopt heel vlot. Zowel de digitale informatiezuil als de aanleg ervan kunt u zonder aanbesteding kopen bij tijdelijke maatschap Smartville dankzij het bestaande raamcontract CSMRTIOH20 ‘smart City platform’ van C-smart. Limburgse steden en gemeenten kunnen ook terecht bij s-Lim. Bovendien zijn de punten uitgewerkt samen met MOW en dus subsidieerbaar via de Vlaamse Overheid. Scroll verder voor meer info.

Toekomstbestendig door het
achterliggende, flexibele platform

Duidelijk zichtbare informatiezuil,
ook ’s nachts

Zonder aanbesteding dankzij
raamcontract met Smartville

Vereenvoudigt multimodale, duurzame
verplaatsingen op uw grondgebied

Subsidieerbaar via
de Vlaamse Overheid

Toegankelijk dankzij de aangepaste
gebruiksinterface en eenvoudige
bediening. Ook voor rolstoelgebruikers

Vier stappen voor
een subsidieaanvraag

 

1. AANVRAAG INDIENEN VOOR DE AANLEG OF HERINRICHTING VAN EEN HOPPIN-PUNT

U dient uw subsidieaanvraag in via het e-loket. Dit kan door een lokale beheerder van uw stad of gemeente te laten registreren op de website van Vlaanderen. U moet het KBO-nummer van uw gemeente invoeren om toegang te krijgen tot de juiste gebruiksrechten, specifiek “MOW Subsidies voor Mobiliteitsbeleid – Hoppinpunten Gebruiker”.

2. CONTROLE VAN DE AANVRAAG

Een dossierbehandelaar zal uw aanvraag controleren op volledigheid en kan aanvullende documenten opvragen indien nodig.

3. CONTROLE VAN DE VOORWAARDEN

De dossierbehandelaar verifieert of uw gemeente en het project voldoen aan de minimale subsidievoorwaarden.

4. BESLISSING

U ontvangt binnen 180 kalenderdagen na indiening van alle gegevens een beslissing via e-mail. Bij goedkeuring wordt het subsidiebedrag overgemaakt naar het opgegeven rekeningnummer.

U kan ook subsidies aanvragen voor verschillende aspecten van het Hoppin-punt, zoals studiekosten, fietskluizen of vergroening, wat de mogelijkheden voor uw project kan uitbreiden. Voor verdere ondersteuning en advies kan u contact opnemen met het Hoppin-puntenmanagement of de mobiliteitsbegeleider van uw vervoerregio.

Subsidiebedragen en voorwaarden

Voor elke Hoppinpuntcategorie bepaalt het BVR Hoppinpunten een subsidiepercentage en een plafondbedrag:

INTERREGIONAAL

Interregionaal Hoppin-punt op basis van netwerklogica: 50% van de kostprijs tot een maximum van 500.000 euro

REGIONAAL

Regionaal Hoppin-punt op basis van netwerklogica: 50% van de kostprijs tot een maximum van 250.000 euro

LOKAAL

Lokaal Hoppin-punt op basis van netwerklogica: 100% van de kostprijs tot een maximum van 50.000 euro

BUURT

Buurt Hoppin-punt op basis van netwerklogica: 100% van de kostprijs tot een maximum van 25.000 euro

Met dit bedrag kunnen de volgende subsidiabele kosten verrekend worden: kosten voor studie en ontwerp; kosten voor de werken volgens de inschrijvingsprijs van de aannemer, in voorkomend geval te vermeerderen met de prijsherzieningen, verrekeningen, meer- of bijwerken; als de gemeente de werken in eigen beheer uitvoert: de kosten van de gebruikte materialen, te staven met de facturen van de aankoop ervan; kosten voor de aankoop en plaatsing van fietsenstallingen, van informatiedragers en van de infrastructuur om data-uitwisseling mogelijk te maken; kosten voor de aankoop en plaatsing van fietskluizen en -lockers; kosten verbonden aan specifieke uitrustingen die de toegankelijkheid van het Hoppin-punt verbeteren voor alle gebruikers; kosten voor de levering en aanplanting van groenvoorzieningen.

Contacteer

MyCSN, Luc Van Maldeghem
info@mycsn.be
telefoon 014 39 70 70

Al deze producten zijn ook verkrijgbaar via de C-Smart raamovereenkomst van Smartville.
Steden en gemeenten in Limburg kunnen hiervoor ook terecht bij s-Lim.

Bitnami